Κυριακή, 29 Απριλίου 2018

Ένας "Μισάνθρωπος" πολύπλευρος και... με μέτρο



Τη φετινή σεζόν παρουσιάστηκαν στην αθηναϊκή θεατρική σκηνή δύο πολύ ωραίες, εντελώς διαφορετικές και ενδιαφέρουσες εκδοχές του έργου του Μολιέρου "Ο Μισάνθρωπος". Η πρώτη από την ομάδα 4Frontal ολοκληρωθηκε πριν μερικές εβδομάδες, ενώ η δεύτερη, σε έμμετρη διασκευή από την Ιόλη Ανδρεάδη και τον Άρη Ασπρούλη, σε σκηνοθεσία της πρώτης, παίζεται από την προηγούμενη εβδομάδα και θα συνεχίσει μέχρι τις αρχές Ιουνίου στο Σύγχρονο Θέατρο (Ευμολπιδών 45, Γκάζι).

Πρόκειται για μία πολύ πρωτότυπη, καλοδουλεμένη προσέγγιση και σίγουρα, απαιτητική για τους ηθοποιούς που πρέπει να είναι άψογα συντονισμένοι καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης.

Ο Άλκηστος είναι ο μολιερικός "μισάνθρωπος", είναι οδυνηρά ειλικρινής και εξαντλεί όλη του την αυστηρότητα κρίνοντας τις συμπεριφορές και την υποκρισία των μελών της αστικής κοινωνίας και της βασιλικής αυλής της εποχής του. Και δεν έχει απολύτως άδικο, μόνο που ο ίδιος αντιφάσκει ως προς τις απόψεις και τις ιδέες του, μιας και έχει ερωτευτεί την επιτομή αυτής της υποκρισίας, τη νεαρή -και πολύ όμορφη- χήρα Σελιμένη, που αποτελεί και το αντικείμενο του πόθου πολλών άλλων ανδρών.

Αυτός ο έρωτας -κατ' ουσίαν μονόπλευρος- είναι καταδικασμένος να οδηγηθεί σε αδιέξοδο, ξεσκεπάζοντας, όμως, στο μεταξύ όλα τα ψέματα που έχουν ειπωθεί κι όλες τις φρούδες υποσχέσεις που μοιράστηκαν σε περισσότερους του ενός παραλήπτες.

Η έμμετρη διασκευή της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη δίνει ρυθμό στον λόγο και περισσότερη βαρύτητα σ' αυτό που συμβαίνει επί σκηνής -και όχι μόνον στον ήρωα που κάθε φορά μιλά. Κάτι που σίγουρα ήθελε πολλή δουλειά, προσοχή και φροντίδα εκ μέρους τους και προσωπικά, πιστεύω πως το αποτέλεσμα τους δικαιώνει πλήρως.


Αντίστοιχα, η σκηνοθετική προσέγγιση της Ιόλης -μαζί, φυσικά, με τη σκηνογραφία της Δήμητρας Λιάκουρα- δημιουργεί ένα ιδιαίτερο εικαστικό αποτέλεσμα επί σκηνής που προσελκύει το βλέμμα σε κάθε πρόσωπο και κάδρο ξεχωριστά. Η θεατρική σκηνή είναι το σαλόνι του σπιτιού της Σελιμένης και τα έξι ευμεγέθη κάδρα που φιλοξενούν τους ήρωες είναι η πινακοθήκη του σπιτιού και οι χώροι όπου σε αργή και μεγεθυμένη κίνηση ξεδιπλώνονται οι πραγματικοί τους χαρακτήρες, απογυμνωμένοι από την ψευδή συμπάθεια, ευγένεια, καλοσύνη που καλούνται να επιδείξουν στις κοινωνικές τους συναναστροφές. Ο χώρος στον οποίο το υποσυνείδητο βγαίνει στην επιφάνεια, χωρίς λόγια μεν, αλλά με καταλυτικής δύναμης εικόνα.

Ένα μικρόφωνο στη μέση της σκηνής λειτουργεί άψογα για όσα πρέπει να ειπωθούν από τους ήρωες ερχόμενα κατευθείαν από τις πιο μύχιες σκέψεις τους.  Ενώ, όταν οι χαρακτήρες βγαίνουν από τα κάδρα, δρουν σύμφωνα με όσα "επιτάσσει" ο κοινωνικός ρόλος που έχουν αναλάβει.

Και οι έξι ηθοποιοί καταφέρνουν να συνθέσουν μια -κάτι περισσότερο από άρτια- συνολική εικόνα, δημιουργώντας προσεκτικά και μετρημένα τον χαρακτήρα τους. Ωστόσο, θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην αναφερθώ ξεχωριστά στην ερμηνεία του Μιλτιάδη Φιορέντζη που -ως Άλκηστος- είναι παραπάνω από εξαιρετικός. Έχοντας αποκομίσει την ίδια ακριβώς εντύπωση και από την προηγούμενη συνεργασία του με σκηνοθέτιδα την Ιόλη Ανδρεάδη, τον "Young Lear", θεμελιώνεται η τόσο καλή άποψή μου για εκείνον (ως απλή θεατής που αγαπά το θέατρο και τους ανθρώπους που του χαρίζουν σεβασμό και ταλέντο).



Η υπέροχη Μελίνα Θεοχαρίδου, που πέρυσι μάς χάρισε πολύ όμορφες και συγκινητικές στιγμές με τα γλυκόπικρα "Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα" (επίσης, σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη), και η οποία είναι ένας βαθιά γλυκός άνθρωπος, καταφέρνει να αναδείξει σε όλο της το μεγαλείο την οξύτητα και την καταπιεσμένη προσωπικότητα της Αρσινόης. Σε τέτοιο βαθμό που, αν κάποιος δεν τη γνωρίζει, μπορεί να πιστέψει ότι της βγαίνει φυσικά, αν και πάντα με την απαραίτητη κωμική προσέγγιση στον ρόλο.

Η Δανάη Επιθυμιάδη ως γλυκιά, ρομαντική και γεμάτη καλοσύνη και κατανόηση Ελιάνθη, ο Ορέστης Καρύδας ως φιλικός, ευγενής και καλοπροαίρετος Φιλήντας, ο Θύμιος Κούκιος ως αιθεροβάμων, επίδοξος ποιητής (παταγωδώς αποτυχημένος) και αντίζηλος για την καρδιά της νεαρής χήρας, Ορόντης και η Βασιλική Τρουφάκου ως το μήλον της έριδος, Σελιμένη, όμορφη, γεμάτη αυτοπεποίθηση και σιγουριά για τη γοητεία που ασκεί, χρησιμοποιώντας την για να διατηρεί έναν κύκλο θαυμαστών όσο κοντά και μακριά θέλει, εκπληρώνοντας τις κοινωνικές της φιλοδοξίες, είναι εκείνοι που καταφέρνουν με επιτυχία να αναδείξουν τους νικητές και τους ηττημένους αυτού του σαλονιού, αλλά και των όποιων σχεδίων τους.

Μια πολύ ωραία παράσταση αυτή την άνοιξη στην Αθήνα!


                                     Trailer για τον "Μισάνθρωπο" σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη


"Ο Μισάνθρωπος" σε σκηνοθεσία Ιόλη Ανδρεάδη 
Μετάφραση: Γιάγκος Ανδρεάδης
Έμμετρη διασκευή: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Σκηνοθεσία - Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη
Σκηνογραφία - Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Cover song: Κώστας Δαλακούρας
Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ & Νίκος Πανταζάρας | Video trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος
Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιάννης Παυλόπουλος & Μαρία Νικητοπούλου
Κατασκευή Κοστουμιών: Δάφνη Τσακότα & Σιμέλα Τουργαϊδου | Βοηθός Ενδυματολόγου: Αμαλία Αντώνη
Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης
Παραγωγή: Constantly Productions – Βαγγέλης Κώνστας

Παίζουν: Μιλτιάδης Φιορέντζης, Βασιλική Τρουφάκου, Θύμιος Κούκιος, Δανάη Επιθυμιάδη, Ορέστης Καρύδας, Μελίνα Θεοχαρίδου

Σύγχρονο Θέατρο (Ευμολπιδών 45, Γκάζι. Τηλ.: 2103464 380, 2105138067)

Παραστάσεις: Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή στις 21.15. Διάρκεια 90 λεπτά  
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ γενική είσοδος, 10 ευρώ φοιτητικό & ανέργων



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου